Natur, miljø og øget landbrugsproduktion - SEGES Projektsitet
Formålet med projektet er at sikre landmænd lettilgængelig viden om sammenhængene mellem de krav, der findes inden for miljø, natur, arealtilskud, mark- og gødningsplanlægning, og de tilhørende regler og reguleringer, der skal indgå i de daglige og i de mere langsigtede beslutninger på såvel økologiske som konventionelle landbrugsbedrifter.
Der vil blive arbejdet med at sikre en faglig og juridisk optimal rådgivning i relation til miljø- og arealrelaterede krav og muligheder, som blandt andet kan forventes i forbindelse med anbefalingerne fra Natur- og Landbrugskommissionen, implementeringen af Vand- og Naturplanerne, mark- og gødningsplanlægning, husdyrindberetning, grundbetalingsordningen og miljøordningerne.
I projektet vil der blive formidlet viden om husdyrgodkendelsesordningen, primært med fokus på de faglige og juridiske problemstillinger i forbindelse med miljøgodkendelser af konventionelle såvel som økologiske brug. Blandt andet vil den emissionsbaserede miljøgodkendelse, der udvikles i 2015 og træder i kraft 1. august 2016, blive juridisk og fagligt analyseret. Der vil være fokus på analyser af påvirkningen af kvælstof fra husdyrbrug på kvælstoffølsom natur, herunder kvantificeringen af effekten på natur og miljø samt andre faktorer, der spiller en afgørende rolle for naturtilstanden. Der vil i projektet blive arbejdet med formidling af generel juridisk og faglig viden om indsatsplanlægningen for drikkevand til de rådgivere og landmænd, der arbejder med eller berøres af indsatsplanerne.
I relation til vandløb vil en ny tilgang til vandløbsregulativer blive analyseret ud fra en juridisk og faglig praktisk tilgang. Dette arbejde vil foregå i tæt samspil med landmænd og andre eksperter på området.
Hvis et areal ligger i 22 år uden intensiv dyrkning, og der i løbet af perioden indfinder sig flora karakteristisk for overdrev, er det tilstrækkeligt til at anse arealet for omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3.
Ukritisk anvendelse af empiriske tålegrænseintervaller kan lede til restriktive og ikke-proportionelle begrænsninger for udviklingen af husdyrbrug nær ammoniakfølsom skov.
Ukritisk anvendelse af empiriske tålegrænseintervaller kan lede til restriktive og ikke-proportionelle begrænsninger for udviklingen af husdyrbrug nær ammoniakfølsom skov.
Reglerne for grundbetaling, grøn støtte, ø-støtte samt støtte til unge nyetablerede landbrugere til ansøgningsåret 2016 er nu offentliggjort. Vejledningen forventes inden jul. Læs om de vigtigste ændringer i forhold til reglerne i 2015.
Bekendtgørelse om plantedække og om dyrkningsrelaterede tiltag træder i kraft 1. august 2015. Efterafgrødekravet forbliver på 10/14 pct., og de nye efterafgrødearter og ændringer i alternativerne består.
Supplerende eksempler på beregning af reduktion af den grønne støtte hvis de grønne krav kun delvist eller slet ikke opfyldes, herunder også indregning af "rabatten" på 50 pct.
Vestre Landsret har ved dom af 16. april 2015 afgjort, at der ikke er krav om overdækning af fast gødning på en møddingsplads, når der er daglig tilførsel, uanset at dette i nogle situationer følger af Miljøstyrelsens vejledning.
Natur- og Miljøklagenævnet har stadfæstet en kommunal dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 3 til at rydde kørespor langs med et offentligt vandløb og at oprense vandløbet, hvor vedligeholdelsen havde været misligholdt gennem en årrække.
Natur- og Miljøklagenævnet har i en afgørelse af 25. marts 2015 stadfæstet en kommunal dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 3 til at rydde kørespor langs med et offentligt vandløb og at oprense vandløbet, som havde været misligholdt gennem en tid.
Der er pligt til at vedligeholde dræn. Hvis et dræn misligholdes og ikke længere kan dræne, mister det ikke sin juridiske status som dræn. Lodsejeren er derfor forpligtet til at udbedre det.
En god og sikker etablering af efterafgrøde i majs er vigtig. Brug en såteknik, der giver en sikker og stor markspiring. Du kan så alm. rajgræs, hundegræs, strandsvingel eller en blanding af alm. rajgræs og cikorie.
Hvis man skal have den fulde landbrugsstøtte udbetalt, skal man leve op til de grønne krav, herunder kravet om 5 pct. MFO-arealer. Derudover er der stadig krav om 10 eller 14 pct. pligtige efterafgrøder.
Hvis din virksomhed er omfattet af reglerne om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække, skal den registreres i NaturErhvervstyrelsens Register for Gødningsregnskab inden den 31. juli 2015 for planperioden 2014/15.
Hvis din virksomhed er omfattet af reglerne om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække, skal den registreres i NaturErhvervstyrelsens Register for Gødningsregnskab inden den 31. juli 2015 for planperioden 2014/15.
Der må udbringes flydende husdyrgødning til en veletableret grøngødning med gul sennep og/eller olieræddike forud for sukkerroer, hvor der er indgået en kontrakt om afsætning af sukkerroerne.
Beskrivelse af den hollandske tilgang til øget vækst og naturforvaltning. Indtryk fra studieturen ”Dutch Nitrogn Tour” til Dwingeloo, The Netherlands, 23.–25. november 2015, Natura 2000 Biogeographical Process.
Bedrifter, med en grundbetalingsstøtte over 150.000 euro eller ca. 1.118.700 kr. vil få fratrukket 5 pct. af den del af grundbetalingen, der ligger over 150.000 euro. Den grønne støtte bliver ikke reduceret.
Byretten i Holstebro har den 11. maj 2015 frifundet to tiltalte for overtrædelse af randzoneloven begrundet i en række usikre forhold i forbindelse med loven, som den var gældende frem til 1. august 2014.
Selvom man har modtaget et varsel, skriftligt påbud eller lignende, kan man af og til opleve, at ens sag bliver glemt af ”systemet”. Betyder det, at forholdet er blevet accepteret og dermed er blevet lovligt?
Det faktum, at der er opstillet store vindmøller i nærheden, er ikke ensbetydende med, at man kan opnå tilladelse til at opstille en lille husstandsvindmølle, da tilladelserne meddeles efter forskellige regelsæt.
Hvis vandløbsmyndigheden er i tvivl om et dræns forløb og tilstand, kan den pålægge grundejeren at foranledige drænet undersøgt og dermed også betale for undersøgelsen.
GEUS har udsendt den årlige status for grundvandets kvalitet og udviklingen deri siden 1998. Redegørelsen dokumenterer efter SEGES opfattelse, at de generelle regler langt de fleste steder er fuldt tilstrækkelige til at sikre danskerne rent drikkevand.
Grundet den ekstraordinære situation med angreb af havrerødsot har SEGES henvendt sig til NAER med et ønske om, at kvælstofkvoten til vintersæden bibeholdes ved omsåning til vårsæd
I tilfælde af plasmacytose hos mink er det i lighed med tidligere år muligt at få nedsat udnyttelseskravet af det samlede kvælstofindhold, hvis der er tale om hygiejniseret minkgylle.
I tilfælde af plasmacytose hos mink er det i lighed med tidligere år muligt at få nedsat udnyttelseskravet af det samlede kvælstofindhold, hvis der er tale om hygiejniseret minkgylle.
Selvom foreninger kan være tillagt selvstændig klageadgang til Natur- og Miljøklagenævnet, betyder det ikke, at eksempelvis en landboforening kan udnytte denne klageadgang.
Læs hvilke overordnede ændringer der lægges op til i grundbetalingsordningen, herunder de grønne krav i ansøgningsåret 2016 i høringsudkastet ” Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen mv”.
Indberetning af gødningsleverancer i Leverandørregistret skal ske inden fristen 1. september. Indberetningsfristen gælder oplysninger for den forudgående planperiode, som er 1. august 2014 til 31. juli 2015.
Kortlægning af habitatnaturtyper kan få meget store konsekvenser for nærliggende husdyrbrug. Ofte opdages udfordringerne først når miljøgodkendelsen skal søges.
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om, at fire bestemte arealer og to søer er omfattet af beskyttelsen i naturbeskyttelseslovens § 3, er ophævet af byretten, og dommen er ikke anket.
Natur- og Miljøklagenævnet stadfæster en kommunal godkendelse af en svineproduktion med et enkelt supplerende vilkår om god staldhygiejne. Sagen omhandler blandt andet spørgsmål om bygningers placering, lugt, ammoniakfølsom skov og eng.
Se eksempler på beregning af konsekvens, hvis der ved en kontrol underkendes arealer med ansøgt grundbetaling. Herunder konsekvens for den grønne støtte og inddragelse af betalingsrettigheder i 2015.
Naturstyrelsens basisanalyse for vandområdeplaner 2015-2021, der blev offentliggjort i februar 2014 er generelt alt for pessimistisk. Både med hensyn til den kvantitative kvalitet og den kemiske kvalitet.
Gødningsbekendtgørelsen splittes op i to. Den ene del, som omhandler plantedække og dyrkningsrelaterede tiltag, er netop kommet i høring. Den træder i kraft 1. august 2015.
NAER meddeler, at landmænd undgår krav om 60.000 hektar efterafgrøder, så kravet om pligtige efterafgrøder vil være uændret 10/14 procent i efteråret 2015.
DCE har udarbejdet et notat, som konkluderer, at omkring år 1900 var koncentrationen af kvælstof i vandløbene typisk i størrelsesordenen 1 mg/l. SEGES har redegjort for, at den istedet i gennemsnit lå på ca. 2 – 3 mg kvælstof pr. liter.
Beskrivelse af forventede ændringer af planloven og landmænd/landbrugets relationer til kommuneplan, afholdt på Koldkærgård 25/11-2015 for miljøkonsulenter.
2. version af Vejledning til konsulenter, landmænd og andre, der vil forene god landbrugsdrift med drikkevandsbeskyttelse. Redegørelsen indeholder konkrete råd til hvordan man skal forholde sig til bl.a. analyser, BAM og grænseværdier.
Udlæg af kløvergræsudlæg i sensommeren kan også anvendes som MFO-efterafgrøder, hvis der anvendes dæksæd, og der høstes efter 1. juni. Vær opmærksom på en meget lavere foderværdi, der er på niveau med byghelsæd.
Fra 2015 er der ikke længere krydsoverensstemmelse (KO) på slåning af alle græsarealer, samt alle naturarealer i miljøtilsagn. Fremover er aktivitetskravet alene gældende for græsarealer, hvor til der søges grundbetaling.
Master til videoovervågning er som udgangspunkt ikke erhvervsmæssigt nødvendige for landbrugsejendomme. Hvis de skal opstilles i landzone, kræves derfor landzonetilladelse.
Støtteberettigede arealer under grundbetalingen skal mindst udgøre 0,30 ha sammenhængende areal. Denne regel gælder ikke for de grønne krav. Det betyder, at arealer under 0,30 ha kan indgå som MFO og i krav om flere afgrødekategorier.
Natur- og Miljøklagenævnet har besluttet, at kommunerne ikke behøver at reagere inden for 6-måneders fristen ved behandling af Natura 2000-anmeldelser, hvis de skal udstede påbud på baggrund af nævnets afgørelse.
NaturErhvervstyrelsen afholder tre seminarer for landmænd og konsulenter på følgende datoer: 26. 27. og 28. januar 2016 kl. 8.30 - 16.00. Det er gratis at deltage.
Der er behov for en langt mere målrettet og integreret tilgang til forvaltningen af natur. De specifikke ammoniakreguleringskrav er ikke målrettede og effektive.
Bødeniveauet for overtrædelse af naturbeskyttelsesloven skærpes fra 1. marts 2015, så bøden i førstegangstilfælde generelt vil være på mindst 5.000 kr. Ved overtrædelse af naturbeskyttelseslovens § 3 vil bøden dog normalt være på mindst 20.000 kr.
Når du ansøger om en husdyrgodkendelse til malkekøer via www.husdyrgodkendelse.dk, skal du nu indtaste råprotein pr. kg tørstof i stedet for, som tidligere, råprotein pr. foderenhed.
Det nye KO-krav gælder på landbrugsarealer, der i bekendtgørelsen er defineret som arealer beliggende i markblok. På disse arealer er der forbud mod beskæring i perioden 15. marts til 31. juli.
NaturErhvervstyrelsen har den 17. april udsendt en opdateret vejledning om direkte arealstøtte 2015. Den omhandler reglerne for grundbetaling, grøn støtte, ø-støtte, støtte til unge nyetablerede landbrugere mv.
Der må ikke foretages jordbearbejdning forud for forårssåede afgrøder fra høst af forfrugt frem til den 1. november på lerjord (JB 5-11) og frem til den 1. februar på sandjord (JB 1-4). Der er dog enkelte undtagelser.
Læs mere om reglerne for efterafgrøder sået før eller efter høst i efteråret 2015, herunder hvad der skal til for at efterafgrøden både kan tælle med som pligtig efterafgrøde og som MFO-efterafgrøde.
Det er muligt for en virksomhed med kvæg, får eller geder at indgå i produktionsmæssig sammenhæng med en ikke-kvægbruger, som herved kan få mulighed for at udbringe samme antal DE/ha som kvægbruget.
Mange regulativer for vandløb skulle have været revideret for længe siden og vandplanernes krav om restaurering vil give anledning til revision af regulativer, så der forventes en del opgaver med revision af vandløbsregulativer i den kommende tid.
Højesteret har ved afgørelse af 10. november 2015 opretholdt det noget forældede matrikulære ejendoms-begreb, når det skal vurderes, om byggeri kan opføres uden landzonetilladelse efter planlovens § 36, stk. 1, nr. 3.
Hvis kommunen ansøges om tilladelse til rørlægning af vandløb, kan kommunen ikke afvise med henvisning til en generel bekymring for vandmiljøet, men må foretage en konkret vurdering af, hvad en rørlægning vil medføre.
Drikkevandsressourcerne er blevet kortlagt, og kommunerne skal udarbejde indsatsplaner, som skal sikre kvaliteten af drikkevandet i fremtiden. Få her et overblik over, hvor langt man er med disse planer.
Det er ikke tilladt at udskifte gamle drænrør, hvis deres manglende funktion er årsag til, at der er opstået en sø eller andet § 3-område. Der skal først indhentes en dispensation.
Hvis din virksomhed er omfattet af reglerne om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække, skal den registreres i NaturErhvervstyrelsens Register for Gødningsregnskab inden den 31. juli 2015 for planperioden 2014/15.
Naturstyrelsen har i en skrivelse af 13. marts 2015 orienteret om, at vandplanlægningens beskyttelse af vandområder alene angår vandforekomster. Det vil sige de vandområder, der er målsat i vandplanerne.
Oversigt over frister for Fællesskemaet 2015 og skemaet Gødningskvote og Efterafgrøder 2015. I 2015 er ansøgningsfristen den 21. april, og det er kun arealer, der er rådighed over på denne dato, der kan søges grundbetaling, grøn støtte og miljøstøtte for.